twitter facebook

Co jest najważniejsze przy projektowaniu strony internetowej?

Podczas projektowania strony internetowej zawsze zwracam uwagę na trzy główne elementy: Treść, design i usability. Ale który z tych trzech elementów jest najważniejszy?

Treść

Treść jest najważniejsza! To stwierdzenie słuszne i bardzo głęboko zakorzenione u większości twórców stron internetowych.

W większości przypadków użytkownicy odwiedzają stronę internetową, aby zapoznać się z treścią. Czy to jest artykuł, kolekcja zdjęć lub film video. Treść jest esencją przeciętnej strony internetowej i główną siłą napędową.

Jeżeli na stronie mamy coś ciekawego lub bardzo oryginalnego, to jest spora szansa, że nasza strona stanie się szybko popularna.
Dodatkowo odpowiednio przygotowana treść sprawia, że strona jest lepiej traktowana przez wyszukiwarki.

Niestety nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę i często treści na stronę przygotowywane są na kolanie lub są bezmyślnie kopiowane od konkurencji.

Oczywiście w drugą stronę również nie należy przeginać. Gdy tekst opisujący nasza firmę lub artykuł jest będzie za długi, to jest szansa, że nikt go nie przeczyta. To samo odnosi się do niezwykle popularnych ostatnio materiałów video. Tak naprawdę niewiele ludzi będzie zainteresowanych godzinnym filmem przedstawiającym historię naszej firmy. Zamiast tego o wiele lepiej przygotować krótki dynamiczny klip oraz zwięzły opis, który przeczyta większość – ewentualnie podzielić długi tekst na kilka paragrafów z wyraźnie zaznaczonymi nagłówkami.

No koniec dodam, że jeżeli sami nie czujemy się na siłach, żeby przygotować treści na naszą stronę, lepiej zlecić to profesjonalistom. Jest wielu copywriterów, fotografów i filmowców, którzy za odpowiednią zapłatą przygotują nam świetne treści na naszą stronę.

 

Design

Projekt graficzny strony, zwany w branży layotem, to kolejny niezmiernie ważny element strony internetowej. Dlaczego? Bo „ładny” wygląd zawsze pomaga.

Trzeba pamiętać o tym, że internet jest medium przede wszystkim wizualnym. Strony internetowe są przez użytkowników najpierw przeglądane i ewentualnie potem czytane. Jest to bardzo podobne do sposobu w jaki przeglądamy czasopisma: latamy wzrokiem po nagłówkach wybierając najciekawsze dla nas artykuły. Dzięki przemyślanemu projektowi możemy uwydatnić informacje, które chcemy przekazać użytkownikowi.

Oprócz funkcji czysto promocyjnych projekt graficzny nadaje stronie odpowiedni wydźwięk i pozwala użytkownikowi wyrobić opinię o firmie lub marce. Musimy zawsze pamiętać, że w obecnych czasach w dużej mierze strona internetowa to często pierwszy i jedyny sposób kontaktu z naszym klientem. A prawdziwe jest stwierdzenie: jak cię widzą, tak cię opiszą.

Design to jednak broń obusieczna i powinien być dobrze przemyślany i pasować do charakteru firmy oraz grupy docelowej. Dlatego np strona domu pogrzebowego nie może być utrzymana w pastelowych kolorach i mieć w nagłówku uśmiechniętych ludzi…

Na koniec dochodzi jeszcze kwestia gustu. Każdy z nas jest inny i często podobają nam się zupełnie inne rzeczy. Z jednej strony, każdy designer musi pamiętać, że tworzy stronę dla klienta i to on za nią płaci. Dobry designer powinien rozmawiać z klientem i doradzać mu najlepsze rozwiązania, ale z drugiej strony pamiętać o tym, że czasami to jest tylko jego prywatna opinia.
Z drugiej strony, jeżeli jesteś osoba zamawiającą projekt strony, musisz trochę zaufać swojemu projektantowi. Jeżeli krytykuje on twoje pomysły, to czasami może mieć rację i to złote obracające się logo wysadzane diamentami nie jest najlepszą opcją na logo sklepu mięsnego…

 

Usability

Ostatnio termin użyteczności nabrał ogromnego znaczenia. Wraz z popularyzacją internetu zaczęło z niego korzystać coraz więcej ludzi. Wtedy pojawił się problem: programiści i projektanci tworzyli strony internetowe według własnego uznania i zakładając, że użytkownik będzie wiedział co i jak kliknąć, żeby dostać się na żądaną podstronę.
Niestety, jak pokazały badania, ludzie nie zawsze wiedzą…
A w przypadku internetu ma to ogromne znaczenie, ponieważ konkurencja zawsze jest tylko kliknięcie od nas.

Dlatego projektanci zaczęli skupiać się na tym, aby strony internetowe były prostsze w obsłudze i bardziej zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika.

Nie ma ściśle określonych zasad usability. Są to głównie wytyczne i na dodatek nie są one sztywne. Zmieniają się ciągle, tak jak zmieniają się przyzwyczajenia i zachowania ludzi w internecie.
Więc jak stworzyć użyteczna stronę internetową?
Oczywiście powinno się stosować podstawowe zasady takie jak: wyróżnienie linków, intuicyjne nazewnictwo, przycisk powrotu na każdej podstronie oraz logo linkujące do strony głównej itp…
Jednak najlepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie badania na grupie docelowej.

Oczywiście jak z wszystkim i z użytecznością również trzeba mieć umiar. Stosując się sztywno do wszystkich zasad użyteczności zazwyczaj ogranicza się projekt graficzny i wymusza uproszczenie go. O ile nie jest to zła rzecz w przypadku aplikacji internetowych, to w przypadku przeciętnej strony firmowej, której celem jest wzbudzanie zaufania u klientów oraz budowanie wizerunku, zbytnie ograniczenie projektu graficznego i uproszczenie wyglądu strony może nie być korzystne.

 

Więc który element jest najważniejszy?

Każdy z powyższych elementów jest bardzo ważny. Najlepszym rozwiązaniem jest traktować wszystkie jako równorzędne wymagania. Oczywiście w wielu przypadkach cel powstania strony internetowej lub specyfikacja wymuszają od nas, abyśmy któryś z elementów zmarginalizowani lub pominęli. To jak istotne są poszczególne elementy tak naprawdę zależy od tego, jakie jest przeznaczenie naszej strony.

Poniżej klika przykładów:
W przypadku strony informacyjnej firmowej najważniejszy jest pozytywny wizerunek oraz rzetelne informacje o firmie. Oczywiście należy powinno się zachować podstawowe zasady użyteczności (logo po lewej!) jednak często można je poświęcić w celu uzyskania lepszego wrażenia.

W przypadku większości aplikacji internetowych najważniejsze jest usability dopiero potem design. Problem treści w tym przypadku nie występuje, ponieważ w przypadku aplikacji internetowych zazwyczaj użytkownik dostarcza treść, a nasza strona jest tylko narzędziem do obróbki lub prezentacji tej treści..

Popatrzymy teraz na strony związane wyłącznie z rozrywką oraz show biznesem. Strony napojów wyskokowych oraz strony filmów i gier komputerowych. Zauważymy, że ich użyteczność i ergonomia są często na bardzo niskim poziome, za to cechują się one oryginalnym interfejsem, są przesycone multimediami i bardzo często w tle gra muzyka… czyli wchodząc na taką stronę często czujemy się trochę zagubieni, jednak nie przeszkadza nam to. Takie strony powinny różnić się od sztampowych i grzecznych projektów korporacyjnych, które oglądamy codziennie w pracy.

 

Podsumowując:

Tak więc podczas procesu tworzenia strony warto się zastanowić, w jakim celu użytkownik będzie odwiedzał naszą stronę i na tej podstawie ustalić, które elementy składowe są na niej najważniejsze. Należy się zastanowić, po co przeciętny internauta odwiedzi naszą stronę i w przyjazny sposób mu to zapewnić.

 

RelatedPost